Každý rok se na nás obrací stále více lidí s otázkami, jak mají slavit Pesach. Možná to některé čtenáře pohorší, ale letos budeme Seder Pesach pořádat nejen u nás doma (tradičně s milou návštěvou, která nám s jehněčí kostí pomůže), ale také v nedělní škole. S prosbou o radu, jak oslavovat, se na nás letos obrátila i jedna paní učitelka, která letos chce oslavu Velikonoc uspořádat s dětmi ve třídě. Vloni byla jejich třída v interaktivní dílně Pražského židovského muzea, takže teorii znají, nyní touží po autentickém zážitku. Je to křesťanská paní učitelka…
Pro zbožné není pohoršení. Našim přáním je, aby seder slavila každá rodina.
Kdo neslyšel zpívat Píseň stupňů, nemůže tvrdit, že zná Boží majestát.
Každoročně to prožívám znovu – Píseň stupňů, kterou kupodivu i naši dva
pubertální synové zpívají nejistými mutujícími hlasy s velkým zaujetím,
a takové strašlivě hluboké ztotožnění se s vyznáním, že by mi stačilo
mnohem méně, než mi Pán Bůh dává. A ohromná vděčnost, za lidi, kteří
spolu se mnou denně usedají k jednomu stolu a za ten stůl a...
Pesach má mnoho tváří, hloubek, výkladů a návazností. Letos jsem krátce
před Pesachem navštívila přednášku profesora Davida Blumenthala
v Rafael Centru, která ve mně evokovala mnohé, také pesachové, úvahy.
Profesor Blumental se zabývá zkoumáním příčin holocaustu, ale i jiných
nehumánních krutostí, jež se v lidské historii udály. Jeho přednáška
byla velice fundovaná, účastníci dostali k dispozici písemné podklady
v češtině i v angličtině a dokonce byl zajištěn velice kvalitní překlad
do češtiny. Předpokládám, že písemné podklady pracovníci Rafael Centra
zájemcům jistě rádi poskytnou, takže velice stručně: holocaustu (a
jiných zvěrstev) se dopouštěli obyčejní lidé – otcové od rodin, lidé
všech věkových kategorií, s nízkým, vysokým i průměrným výdělkem,
universitně vzdělaní i bez vzdělání, muži i ženy. Na otázku, proč
zabíjeli, odpovídali jednotně: „Protože mi to někdo přikázal.“ Ale
žádný německý voják nebyl zastřelen proto, že se vzepřel zabít Žida.
Profesor Blumenthal nás seznámil s Milgramovými experimenty, které
dokazují, že pod tlakem autority (která ovšem nepoužívá vyhrožování
smrtí ani násilím) každý druhý člověk (v Německu dokonce dva ze tří) je
ochoten pokračovat v experimentálním trestání pokusného člověka a
zvyšovat intenzitu elektrických výbojů až do smrtící dávky (pokusný
člověk simuloval křik bolestí a smrt, lidé ovládající elektrický zdroj
nevěděli, že je to jenom jako). Proč se sledovaní lidé včas
nezastavili? Zdá se, že úvaha „ten, co mi platí, mi poručil, musím ho
poslechnout“ je velmi silná až magická. Dostáváme se k jednomu
z nehezkých fundamentů lidské podstaty – ke kořenům genocidy ve Rwandě,
masakrům v Sarajevu, genocidy Arménů v Turecku a vůbec k válečným
zločinům, k podstatě šikany ve školách a v armádě a také k otrocké
práci, krutosti dozorců a pyramidám.
Jako dítě jsem hrála se staršími holkami „vadí, nevadí“ – prohrála jsem
a uvěřila jsem, že musím sníst psí suchar, jinak… Každý z vás má jistě
podobnou vzpomínku na dětství. Bohužel více než polovina lidstva něco
podobného prožívá i v dospělosti.
Svědkové Jehovovi stojí s kyselými obličeji každý den na stejném rohu
se Strážnou věží v ruce, protože jim to někdo přikázal. Mnohé
křesťanské manželky si myslí, že musí pokorně snášet všechny manželovy
poklesky, jeho nálady, chlast, bití i urážky. Zaměstnanci plní i úplně
pitomé příkazy svého nadřízeného. Pacienti v nemocnicích poslouchají
sestry, sestry poslouchají ošetřujícího lékaře, ten poslouchá primáře.
V církvích kazatelé operují s Duchem svatým a ovečky se třesou
neuposlechnout. A kolik moci mají důchodkyně - hlídačky v Náprstkově
muzeu!
Jedním z úkolů Pesachu je připomínat příběh vzepření se autoritě
dozorců i samotného faraóna. Mišna praví, že každý má žít tak, jako
kdyby to byl právě on, kdo odešel z Egypta. Možná by se dalo v této
úvaze jít ještě dál: každý má žít tak, aby se dokázal včas vzepřít
nemravné autoritě.
Není to ovšem výzva k chaosu a bezvládí. Nějaká hierarchie být musí.
Lidé zkušení a vzdělaní mají mít autoritu a mají být posloucháni, jinak
by to ani nešlo. Ale my, obyčejní lidé, musíme příkazy autorit stále
kriticky hodnotit a být připraveni protestovat, kdyby byla překročena
mez lidskosti. Nevyzývá i Nový zákon, abychom se vzepřeli zlu?
Profesor Blumenthal hovořil o programu, který má trénovat vysokoškolské
studenty, aby se nenechali manipulovat za hranice lidskosti. Bohužel
prý jeho realizace naráží na odpor vysokoškolských pedagogů… A co
v našich rodinách? Umožňujeme dětem kritizovat naši rodičovskou
autoritu?
Až vám příště budou vaše dospívající děti odmlouvat, radujte se,
naučili jste je kritizovat autoritu, nestanou se z nich loutky v rukách
faraóna, nestanou se z nich vrazi!
I to je jedním z poselství Pesachu – svátku, který se předává z otců na syny neuvěřitelně dlouho, snad více než tři tisíce let.
|